Čo jesť a čo nejesť v tehotenstve

Tehotenstvo je v živote ženy špecifickým obdobím vo viacerých oblastiach. Okrem úvodných nevoľností či únavy sa zvyknú zmeniť tiež chute ženy. To, čo ste milovali vám zrazu nie je po chuti, a to o čom ste si mysleli, že nikdy nevezmete do úst vám zo dňa na deň vonia.
čo jesť a čo nejesť v tehotenstve

Tehotenstvo je v živote ženy špecifickým obdobím vo viacerých oblastiach. Okrem úvodných nevoľností či únavy sa zvyknú zmeniť tiež chute ženy. To, čo ste milovali vám zrazu nie je po chuti, a to o čom ste si mysleli, že nikdy nevezmete do úst vám zo dňa na deň vonia. Ženský organizmus si v tomto období najčastejšie vyžaduje buď nezvyčajné kombinácie chutí a jedál, alebo si v mnohých prípadoch žiada rôznorodé druhy exotického ovocia. Čo žena, to iné chute. Aj pre toto je tehotenstvo krásne a jedinečné. Ak však chcete dať vášmu dieťatku to najlepšie, mali by ste upraviť svoj jedálniček tak, aby obsahoval predovšetkým tie potraviny, ktoré sú pre vaše bábätkom prínosom a sú pre neho prospešné. Pre zdravý vývoj dieťaťa je dôležitá rôznorodá a vyvážená strava. Práve v tomto období má žena ideálnu príležitosť naučiť sa stravovať správne a zdravo. 

Strava počas tehotenstva

Snažiť sa udržať si počas tehotenstva ideálnu váhu a v dôsledku toho hladovať je prvou chybou, ktorú môžete urobiť. Škodíte nielen sebe a svojmu telu, ale najmä tomu maličkému človiečikovi, ktorý sa vo vašom tele pomaličky vyvíja. Tehotenstvo by si mali ženy poriadne vychutnať. Konečne prišlo obdobie, keď môžete jesť koľko, kedy a čo chcete. Nebráňte sa a poslúchnite váš organizmus a chute. Ideálne je, ak čas medzi hlavnými jedlami vyplníte niečím na rýchle zahnanie hladu, aby vaše telo získalo dostatok energie. 

Na druhej strane je však veľmi dôležité poznať mieru. Nie je dobré hladovať, ale ani sa zbytočne prejedať. Kilá pribúdajú nielen budúcej mamičke, ale tiež bábätku. V dôsledku toho môže byť pôrod náročnejší a ovplyvniť to môže aj zdravotný stav vášho dieťatka. Všetkého veľa škodí, a to platí aj v tomto prípade.

tehotná žena sedí vedľa otvorenej chladničky a v ruke drží jablko

Zdravá strava obsahuje tiež pitný režim. Voda v mnohých prípadoch dokáže zahnať aj tie menej vhodné chute ako napríklad prehnaná chuť na sladké. Takže okrem toho, že si ňou dokážete pomôcť počas naberania váhy, je veľmi dôležitá pre fungovanie nášho tela, a to nie iba v čase tehotenstva. Dôležité je, aby tehotné ženy volili čistú vodu, ideálne z vodovodu. Vyhnúť by sa mali sladeným vodám a čajom, ktoré iba ešte viac smädia a spôsobujú opuchy. Ak túžite po zmene a vaše chuťové poháriky si žiadajú nejaké osvieženie, môžete si odšťaviť pomaranče, jablká alebo si vo vode rozmixovať viacero druhov ovocia. 

Žena sa musí stravovať pravidelne, a teda minimálne päťkrát denne. Je lepšie jesť pomenej a častejšie ako príliš veľa naraz. Zbytočne tak zaťažíte žalúdok. V tehotenstve by mal jedálniček obsahovať v približne rovnakých pomeroch proteíny, sacharidy, tuky a tiež rastlinnú stravu. 

Neoddeliteľnou súčasťou vašich dní by mala byť bezpochyby polievka. Podporuje činnosť tráviaceho systému a zažívania. 

Ako by teda mala vyzerať moja strava?

Jedlo by malo byť vždy čerstvé. Urobte si nákup na 2-3 dni a snažte sa zakúpené produkty spotrebovať. V chladničke by nemali chýbať ryby, predovšetkým tie morské. Losos je zdrojom potrebných proteínov a Omega 3 mastných kyselín, ktoré blahodarne vplývajú na činnosť kardiovaskulárneho systému. Ak si vaše chute žiadajú mäso, určite zvoľte chudé hovädzie mäso, králika alebo kuracinu. Dbajte na dostatočnú tepelnú úpravu. 

Vynikajúcim zdrojom vitamínov sú vajcia. Tie by nemali chýbať v žiadnom jedálničku tehotnej ženy. Ak nemáte problémy s cholesterolom, potom si môžete dopriať denne jedno či dve vajíčka natvrdo. Nič sa však nestane ak si ich rozmiešate alebo si pripravíte „hemendex“. Obohatiť ich môžete samozrejme zeleninou. 

Tehotenstvo je obdobím, keď by do vášho života mali vstúpiť nepochybne aj strukoviny. Vyvážená strava by mala obsahovať fazuľu, hrach, sóju či šošovicu. Okrem toho, že sú prospešné pre vaše telo, pomáhajú rozhýbať aj vaše črevá. Počas tehotenstva sa činnosť čriev značne spomalí a môžu sa objaviť nepríjemné problémy so stolicou.

zdravé strukoviny na lyžiciach

Vaše chute môžete prekvapiť aj takým prospešným pokrmom, akým sú cereálie. Nielenže sú zdrojom vitamínu E, ale tiež vlákniny a proteínov. Ak ich zaradíte do svojho jedálnička, máte istotu, že sa najete dosýta, no zároveň nebudete mať ťažký žalúdok. Zvoliť môžete ovsené vločky, pohánkovú kašu, celozrnný chlieb a pod. Všetko, čo obsahuje semiačka bude super. Ľanové, slnečnicové, tekvicové alebo chia semienka či sezam. 

Cereálie sú tiež vynikajúcim doplnkom mliečnych výrobkov. Môžete si ich nasypať do mlieka či bieleho jogurtu. Produkty z mlieka sú zdrojom kalcia, ktorý podporuje silu a pevnosť nielen vašich kostí a zubov, ale tiež kostí vášho dieťaťa. Zelenina a ovocie sú samozrejmosťou. Tie by mali byť každodennou súčasťou vašich jedál. 

V posledných mesiacoch tehotenstva už dokáže vaše bábätko rozlišovať chute ešte predtým než príde na svet. Ak zvolíte rôznorodé potraviny, dáte vášmu dieťatku možnosť spoznať odlišné chute, a tak ho aspoň takto už v brušku rozmaznávať. 

Čo určite nie?

Tehotenstvo a alkohol nejdú v žiadnom prípade dokopy! Čokoľvek, čo obsahuje aj to najmenšie množstvo alkoholu by ste mali zo svojho života okamžite vylúčiť. Keďže alkohol veľmi rýchlo preniká placentou, môže tiež veľmi rýchlo negatívne ovplyvniť vývoj plodu. Či už fyzicky, alebo mentálne. 

tehotná žena odmieta nezdravé čipsy

So silnou kávou by ste si takisto mali dať na chvíľku pauzu. Ak si ju však vaše chute žiadajú, potom iba v rozumných množstvách. Počúvajte svoje telo, no vždy si to ešte nechajte prejsť hlavou a dobre si premyslite, či to naozaj bez tej kávy nezvládnete. Ak to preženiete, môžete plodu ublížiť, v tom najhoršom prípade o neho dokonca definitívne prísť. 

Strava musí byť bezpečná, preto vynechajte surové vajcia či majonézu, ktoré by u vás mohli spustiť salmonelózu. Ide o vážne ochorenie nielen v období tehotenstva a pre vaše dieťa môže byť dokonca smrteľným. 

Odpustiť by ste si mali surové či krvavé mäso a tiež surové ryby. Zabudnite na sushi, steaky či tataráky. Mohli by vám do života priniesť nepríjemných črevných parazitov, po návšteve ktorých určite netúžite. Tehotenstvo nie je životnou fázou, počas ktorej by ste si chceli prechádzať takýmito problémami a im podobnými. Nejakú chvíľu to bez takýchto chuťoviek nepochybne zvládnete. Dieťa za to stojí! Pre istotu nejedzte ani huby, nikdy si nemôžete byť ničím istá a pomýliť sa môže aj ten najskúsenejší hubár. Nevhodne zvolené či upravené huby narúšajú vývoj dieťaťa. 

Chute sú silné a v mnohých prípadoch nad nami vyhrajú, ale skúste zabojovať. Tehotenstvo skúša našu trpezlivosť a vôľu, no pre vaše dieťa to zvládnete, pretože nie je nič krajšie ako to, čo vás čaká! Nový život, ktorému chce dať každá milujúca mama len to najlepšie. Aj z toho dôvodu je vhodné vylúčiť všetko, čo obsahuje konzervačné látky a farbivá ako napríklad čipsy, rôzne majonézy, jedlá z rýchleho občerstvenia a pod. 

Sto ľudí, sto chutí 

Tehotenstvo ženy je pre široké okolie príležitosťou stať sa lekárom, odborníkom na pohyb, stravu, výchovu a mnoho iného. Každá matka to pozná a neminie to ani jednu. Dôležité je zostať nad vecou a kráčať si s pokojom v duši ďalej vlastnou cestou. Každá z nás má iné priority, návyky, v mnohom nás ovplyvňujú naše matky, a preto len veľmi ťažko dokážeme poradiť tak, aby to bolo to pravé, ideálne a jediné správne.

tehotná žena si vyberá zdravé jedlo v obchode

V súčasnosti rozdeľuje strava mamičky na dve skupiny. Jednou sú tie, ktoré sa snažia svojim deťom dopriať výlučne bio stravu. Tá druhá skupina sa snaží dávať deťom zo všetkého trošku. Ktorá voľba je skutočne ideálna a prospešná? Ťažko povedať, keďže v dnešnom svete plnom chémie nemáme istotu v ničom. Faktom však zostáva, že má každý právo na svoju voľbu a rozhodnúť sa tak, aby s tým bol vnútorne stotožnený. Ako sa rozhodnete, vy ako matka, bude to najlepšie riešenie, aké ste mohli urobiť. Spomedzi potravín, ktoré sú vhodné zvoľte tie, ktoré vám chutia, ktoré vás zasýtia a cítite sa po nich dobre. Tlačia vás vaše chute do tých menej zdravých potravín? Zabojujte. Ak si dovolíte hrsť čipsov, nič strašné sa nedeje. To najdôležitejšie je, aby ste sa dokázali odkontrolovať a zastaviť sa v tom správnom čase. 

Tak teda dobrú chuť!

Táňa
Ahoj, mám jedného krásneho ročného synčeka, ktorý mi spríjemňuje celé moje dni až do bodu, že nestíham robiť nič iné. ❤️ Milujem však písanie a tak som sa rozhodla založiť tento blog, aby som mohla zaznamenávať svoje skúsenosti s výchovou a ak sa mi podarí niekomu tým pomôcť či inšpirovať, budem iba rada. Vitaj u nás!